Thursday, October 22, 2009

ALHAMDULILLAH......

Dah lama rasanya aku xupdate blog ni...oleh kerana masa dan kemalasan yang semakin menjadi-jadi. Bukan ape...aku jenis yang kalo online xtau sekejap...disebabkan masa senggang tu yang aku malas...
Baru-baru ni...aku menghadiri jamuan hari raya dan perpisahan bos ayah aku kat Airport Tioman ni...
Majlis tu berlangsung kat resort kat tioman gak...tu pon puas mak aku pujuk ajak pegi...kalo x memang aku xpegi la....aku bab-bab nak g majlis2 ni...memang liat. Tapi ntah cmne ari tu...aku cair lak ngan pujukan mak aku....Aku pon pelik....
Sampai je kat restoran resort tu...aku ngan mak aku pon amik port dekat ngan tingkap...nak menikmati angin malam la katekan....kuikuikui...Lepas je bos besar berucap...bos kecik ayah aku kat tioman lak...die dapat pindah kat KLIA...ayah aku plak yang xdpt2...rezeki masing2...
Sentuh pasal rezeki ni...malam kat resort tu gak...aku ngan mak aku dah siap-siap nak bersalam ngan semua wanita-wanita yang ada...tukang masak kat resort tu...panggil aku ngan mak aku...Aku dah suspen gak masa tu...coz xpenah2 kene panggil dalam majlis.
Rupenye offer aku keje ngan die...perkara paling bez skali...die order kuih kat aku coz ade group untuk evening teabreak....Dalam hati bersyukurnya aku Allah saja yang tau...
Esoknya...pas aku dah hantar kuih kat restoran tu...aku dapat job lagi...Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah...but kali ni...lebih banyak dari job pertama n kuih2 tu nk waktu pagi....
Malam tu bertungkus lumus aku ngan mak aku siapkan order tu...mise en place dalam istilah chefnye...hehehehehehe
Sampai aku kelim kuih karipap dalam tido...huhuhuhuhuhuhuhu....
Semua peristiwa ni...berlaku pas mak aku rugi seringgit kat satu kedai mkn kat cni...mak aku terlebih bagi...tapi x semua manusia jujur kat muka bumi ni...mak aku xnk sgka buruk...pastu mak aku pon niat sedekah....
Alhamdulillah kuasa Allah...rugi RM1.00, berlipat kali ganda rezeki yang datang...Allahuakbar...
Sekali lagi hal yang sama berlaku...macam biasa petang2 aku niaga kuih n tapai kat depan umah aku...kuasa Allah...kuih-kuih aku ari tu...banyak xhabis...mungkin bukan rezeki aku petang tu...
Esoknya...aku xniaga, mak aku suh cuti...penat katenye...aku pon jual la buah pelam n tapai pagi tu depan umah aku....percaya dengan rezeki Allah ade kat mana2...Alhamdulillah buah-buah pelam tu laris dijual...
Xlama pastu...ade hamba Allah datang nak beli sayur lak,coz ayah n mak aku rajin bercucuk tanam...
Petang tu plak...ade pak cik kedai tu...order kuih....
Subhanallah....masa tu aku xterkata apa...hanya syukur pada Allah atas rezeki yang datang tanpa aku sangka...betul kata mak aku...berniaga sambil bersedekah...buat rezeki kita murah dan dipermudahkan...bila jualan xhabis kita xkan rasa rugi...malah lebih lapang dada.
Mungkin kalo jualan habis semua buat kita tamak or lalai...Nauzubillah....
Dari pengalaman berniaga ni...aku dapat mengerti...segala rezeki pemberian dari Allah atas usaha dan titik peluh sendiri dengan cara yang halal Insya-Allah kemanisan rezeki tu...dapat kita rasai...
Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah....Engkau telah mengatur yang terbaik untuk hamba-hamba Mu....

No comments:

Post a Comment