Tuesday, September 8, 2009

MERAWAT HATI YANG PARAH....

aku buntu....segala rasa menyesak dalam sanubari.buatkan aku tak betah untuk terus berdiam diri.berbekalkan motor honda wave 125...JJN 1870,aku terus menuju ke destinasi yang sentiasa menjadi teman setiaku setiap kali masalah melanda aku.di situ la...aku curahkan segala yang terpendam pada Laut China Selatan yang terbentang luas di hadapan mata kini.di sini la...aku menenangkan hati dengan melihat keindahan alam ciptaan Maha Esa.bila melihatnya...segala bebanan yang ku tanggung seolah-olah pergi bersama deruan ombak dan juga angin yang sesekali bertiup sepoi-sepoi bahasa.pedih di hati yang baru terbit,tatkala teringat kembali...memuntahkan deraian air mata yang tidak berkesudahan.sepi mencengkam...aku keliru,buntu,fikiran bercelaru,pelbagai rasa bersatu.sedih,pedih terasa diri dipergunakan oleh insan yang selama ini aku percaya.Oh Tuhan...adakah ini balasan bagi dosa-dosa silamku?Atau aku semakin jauh dari redha dan rahmat Mu?Aku terlalu memikirkan kata-kata manusia,aku terlalu ikutkan telunjuk nafsu amarah ku,aku terlalu memikirkan kesempurnaan pada mata manusia,tanpa memikirkan kesempurnaan pada pandangan MU...Ya Allah,hinanya aku...dek berkaratnya mazmumah yang bersarang di hati....aku alpa pada Pencipta,aku leka dalam menongkah arus dunia,aku menjadi buta dek tulinya telinga yang mendengar adu domba.Aku dihimpit persoalan demi persoalan.khilafnya aku....
rembesan air mata tidak ku peduli.di satu sudut yang lain,aku terlihat pasangan merpati dua sejoli,memadu kasih asmara...smbil tangan erat berlingkar...Ya Allah berilah mereka hidayah Mu...agar dapat mereka salurkan rindu dan kasih itu di jalan yang engkau redhai...Ya Allah...jauhilah aku dari fitnah duniawi Ya Allah...
masakan bisa aku berdiri teguh bersendirian tanpa ada yang membimbingi...mampukah?
aku terduduk berteleku seketika di atas timbunan batu di pelabuhan ini....Ya Allah...bantulah aku dalam mencari jejak ku yang kian hilang,yang kian kusam,yang kian hilang sirnanya dek banyaknya dosa yang ku lakukan.tidak terhitung banyaknya.andai ujian yang sentiasa melanda membuatkan aku lebih dekat denganMU,aku redha Ya Allah.aku ikhlas menerimanya.aku pasrah pada qada' dan qadar yang telah Engkau tetapkan untuk diriku.Sesungguhnya,Engkau Maha Mengetahui setiap kejadian yang terjadi di atas muka bumi yang fana ini....
Doaku agar aku sentiasa merasa nikmat Islam dan Iman sehingga akhir nafasku.....Ameen Ya Rabbal Alamin....


No comments:

Post a Comment